Ústavní soud zamítl návrh na zrušení solární daně (Rödl & Partner)
I když Ústavní soud České republiky ve svém nálezu
konstatuje, že zavedením solární daně došlo ke změně
a v jejím důsledku i ke snížení podpory energie
vyráběné ve fotovoltaických elektrárnách uvedených do
provozu v letech 2009 a 2010, byly návrh na zrušení
solární daně, jakož i časově omezené osvobození od
daně z příjmu z provozu zařízení na výrobu energie
z obnovitelných zdrojů, zamítnuty. Ústavní soud
neshledal v těchto ustanoveních žádné porušení Ústavy
České republiky.
Ústavní soud neshledává ani žádné porušení
vlastnického práva, svobody podnikání, ani zákazu
diskriminace. Sice se jedná o případ tzv. nepravé
retroaktivity, avšak důvody, při jejichž existenci je tato
retroaktivita výjimečně nepřípustná, nebyly uznány.
Ústavní soud konstatoval, že princip právní jistoty, popř.
ochrany důvěry v právo nemůže být ztotožňován
s požadavkem na absolutní nezměnitelnost právních
norem, daleko více je třeba zohlednit sociálně
ekonomické změny a požadavky na stabilitu státního
rozpočtu.
Za povšimnutí stojí také skutečnost, že nález ohledně
ústavnosti solárního odvodu staví zejména na tom, že i
po zavedení solární daně dle zákona č. 180/2005 Sb., o
podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů
energie, zůstane garantovaná patnáctiletá návratnost
investic i nadále zaručena, a v tomto smyslu se odvolává
na informace Energetického regulačního úřadu. V této
souvislosti je v rozhodnutí další záruka dle zákona
č. 180/2005 Sb., totiž že výnos zůstane zachován po
dobu 15 let a dokonce má dojít k jeho indexování,
jednoznačně považována za nesměrodatnou.
Provozovateli zařízení byla upřena jeho legitimní důvěra
v tyto výnosy, případně v rychlejší návratnost investice.
K argumentaci byl použit vývoj (nebo spíše propad) cen
technologií, investičních nákladů a nákladů na
financování, jakož vliv v České republice podporované
výstavby fotovoltaických zařízení na cenu energie, a tím
i na ekonomiku a na státní rozpočet. Dle Ústavního
soudu je zcela legitimní, když podle objektivně zjištěné
změny vztahu investičních nákladů v oblasti
fotovoltaických zařízení na podporu energie získané
z těchto zařízení provede zákonodárce změnu této
podpory, aby znovu nastolil rovnováhu mezi investicí a
výnosem tak, jak bylo zamýšleno zákonem č. 180/2005
Sb. O takový případ se dle názoru Ústavního soudu
jedná v případu solární daně, neboť bude údajně i
nadále dosažena návratnost investice do 15 let.
Ústavní soud si je vědom toho, že za určitých okolností,
zejména u menších fotovoltaických zařízení, může dojít
ke komplikacím, při kterých bude vážně negativně
ovlivněn cash flow, a návratnosti investice nebude moci
být dosaženo během 15 let nebo dokonce vůbec. Tato
skutečnost však neměla žádný vliv na rozhodnutí
Ústavního soudu.
Relativizaci právních institutů chráněných ústavním
právem na základě ekonomických úvah tak, jak je
uvedena v nálezu Ústavního soudu, považujeme za
nanejvýš znepokojivou.
Po provedení dalšího rozboru rozhodnutí Vás budeme
informovat o možnostech dalšího postupu proti solární
dani, které pro Vás z tohoto rozhodnutí vyplývají.
Kontakt pro další informace:
Olaf Naatz, LL.M.
Rechtsanwalt (advokát)Senior Associate
Tel.: +420 236 163 710
E-mail: olaf.naatz@roedl.cz
Zdroj: newsletter Rödl & Partner – HOT NEWS.